Op jezelf wonen met een chronische aandoening: hoe pak je dat aan? 5 Tips!

Waar wil je over lezen?

Op jezelf wonen met een chronische aandoening: hoe pak je dat aan? 5 Tips!

op jezelf wonen met een beperking

Op jezelf wonen met een beperking kan een uitdaging zijn. Er komt ineens veel op je af en je bent op jezelf aangewezen. Wanneer je bij je ouders of verzorgers woont kunnen zij hier en daar ondersteuning bieden; er worden boodschappen gedaan, je kunt hulp vragen als dit nodig is, er wordt opgeruimd. Maar als je op jezelf gaat wonen komt ineens alles bij jou terecht.

Hoe doe je dat? Hoe ga je er mee om als je een lege koelkast hebt en geen energie hebt om boodschappen te doen? Of als je huis een rommel is en gepoetst dient te worden, maar jij niet in staat bent om dit voor elkaar te krijgen? We delen fijne tips en ervaringen van andere jongeren met een chronische aandoening of beperking om op jezelf wonen met een beperking te laten slagen.

Op jezelf wonen met een beperking of chronische aandoening

Op jezelf wonen is voor iedere jongeren een uitdaging, maar wanneer je een chronische aandoening of beperking hebt, of wanneer je last hebt van psychische klachten, kan dit nét wat uitdagender zijn. We hebben ervaringen gebundeld van jongeren om jou fijne tips te kunnen geven om van op jezelf wonen met een chronische aandoening of beperking een succes te maken.

De eerste periode zal het even zoeken zijn naar wat bij jou past, dit gaat zonder twijfel met vallen en opstaan. Het is een hele zoektocht om te ontdekken wat jij kunt op een dag en hoe je huishouden combineert met school, werk en je beperking. Er komt namelijk nogal wat bij kijken, zoals koken, boodschappen doen, de was doen, opruimen en schoonmaken.

Daarbij is dit een periode waarin je jezelf heel goed zult leren kennen. Doordat je in een nieuwe situatie komt, kom je ook weer dingen tegen die je misschien niet kunt, waar je hulp bij nodig hebt, of ervaar je dat je minder energie had dan je dacht omdat er nu ineens meer ‘moet’. Hoewel dit als lastig kan worden ervaren, is het ook heel waardevol om jezelf beter te leren kennen.

Maar wat nou als..

  • Je koelkast leeg is en jij geen energie hebt voor boodschappen?
  • Het huis opgeruimd en gepoetst moet worden, maar jij het niet kunt opbrengen?
  • Je je bed wilt verschonen maar erachter komt dat dit in je eentje best een opgaven is?

Er zullen situaties voorkomen waar je even geen raad mee weet. Uiteraard is dit heel vervelend, maar probeer het ook te zien als leermoment: hoe kun je ervoor zorgen dat je niet met een lege koelkast komt te zitten? Of hoe kun je je huishoudtaken het beste verdelen? We delen tips met je om antwoorden te vinden op die vragen.

Op jezelf wonen met een beperking: 5 Praktische tips

Ik vroeg in de JongPIT Community op Facebook en via Instagram stories naar ervaringen over op jezelf wonen met een chronische aandoening of beperking; wat doe je om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken? Waar houd je rekening mee? Wat is je ervaring? Deze antwoorden heb ik gebundeld om een fijn lijstje met tips te maken.

1. Als het kan, bestel boodschappen dan online

Wat met betrekking tot boodschappen doen veel rust kan geven, is online bestellen. Als er geen ruimte is om te bestellen, kun je kijken of het opgehaald kan worden bij een pick-up point. Door online boodschappen te doen kun je veel energie en tijd besparen. Boodschappen doen kan lichamelijk een uitdaging zijn, en ook wat betreft prikkels is dit soms een hele opgaven. Door de boodschappen thuis te laten bezorgen of ze op te halen kun je dit flink beperken, waardoor je energie overhoudt voor andere dingen.

In de Community kwam ‘boodschappen bestellen’ regelmatig naar voren. En lukt dat nou niet? Dan had iemand anders ook nog een fijne tip:

“Ik heb twee vaste momenten dat ik boodschappen doe. Dit doe ik of midden op de dag want dan heb ik de meeste energie of het laatste uurtje voor sluitingstijd want dan is het rustig, kan ik makkelijker hulp krijgen van vakkenvullers en ben ik uitgerust van een ochtend/middag afspraak.”

Daarbij kan het rust geven om één of twee keer per week alle boodschappen te doen zodat je er de rest van de week niet meer aan hoeft te denken. En een tip die we ook binnenkregen is: houd de aanbiedingen in de gaten om geld te besparen.

2. Tips om koken wat makkelijker te maken

Koken kan veel energie kosten. Het kan daarom helpend zijn om deze taak op te splitsen; overdag alvast alle groenten snijden, alles afwegen en klaarzetten zodat je het ’s avonds alleen nog maar hoeft te bereiden. Ook het gebruik van een slowcooker was een tip die we binnenkregen om het koken wat makkelijker te maken. Daarbij kun je maaltijden die ingevroren kunnen worden ook in grotere porties koken zodat je een deel daarvan kunt bewaren in de vriezer.

Op deze manier heb je altijd eten voor ‘s avonds in huis en het is perfect voor op dagen dat je geen energie hebt, veel pijn hebt of andere ongemakken ervaart waardoor koken niet mogelijk is. Het is dan alleen nog maar een kwestie van uit de vriezer halen en opwarmen!

Nog een tip uit de community:

“Ik kook op de dagen dat ik geen therapie/ziekenhuisafspraken heb en meestal kook ik dan vooruit. Er ligt hier altijd een hele verzameling aan vers gekookte maaltijden in de vriezer zodat ik bij weinig energie wel altijd een gezonde maaltijd kan pakken. En daarnaast veel handige keukenhulpjes: zo’n speciale zitkruk voor tijdens het koken en van die automatische groentesnijders voor wanneer ik teveel pijn heb in mijn handen.”

3. Maak een planning voor de huishouding, of neem een huishoudelijke hulp

Als het op het huishouden aankomt is het verstandig om een planning te maken waarbij je alle taken verdeelt over de week. Op deze manier voorkom je dat je alles op één dag wil gaan doen; het kost je zo telkens een beetje energie en aan het eind van de week is alles gedaan. Op deze manier kun je dus energie besparen en voorkom je dat je over je grenzen gaat.

Zorg voor vaste dagen om te stofzuigen, de was te doen, te poetsen en boodschappen te doen. Hier kun je altijd nog in schuiven maar dan heb je in ieder geval een basis planning. Daarbij kun je, om rommel te beperken, jezelf aanleren om dagelijks wat spullen op te ruimen, hiermee voorkom je dat het zich allemaal opstapelt.

Het maken van een planning kan rust en overzicht geven. Je voorkomt hiermee dat alles zich opstapelt en je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Daarbij voorkom je hiermee dat het je allemaal overkomt. Gun jezelf de tijd om te ontdekken wat bij jou past. Woon je met een partner samen? Zorg er dan voor dat alle taken goed verdeeld zijn. Maak hierover afspraken zodat het voor beiden duidelijk is wat de verwachtingen zijn.

“Voor schoonmaken heb ik een schema gemaakt, zodat ik alles in kleine stukjes verdeel over 2 weken. Ik woon tot nu toe altijd klein (max 40 m2), dus dan het huishouden niet zoveel werk.”

Wat ook handig is, is huishoudhulpmiddelen:

“Ik heb geen huishoudelijke hulp en van stofzuigen moet ik minstens een uur bijkomen. De robotstofzuiger zet ik een paar keer per week aan (vooral tegen de konijnenharen overal) en dan hoef ik zelf alleen af en toe ons vloerkleed bij te houden met de stofzuiger. Ik heb de robotstofzuiger overigens tweedehands gekocht, anders is het wel een dure aankoop.“

Een tip die ook veel naar voren kwam was het inhuren van een huishoudelijke hulp. Je kunt deze hulp bij de WMO bij jouw gemeente aanvragen. We schreven hier eerder al een blog over: Huishoudelijke hulp; informatie over WMO en cliëntondersteuning.

op jezelf wonen met een beperking

4. Vraag om hulp bij vrienden en/of familie

Misschien herken je het gevoel wel dat je gewoon alles alleen wil kunnen doen. Gewoon omdat iedereen van jouw leeftijd het óók alleen kan. Hoewel dit logisch en herkenbaar is, is het belangrijk om je te realiseren dat er niets mis is met hulp vragen. Ja, je leeftijdsgenoten kunnen het misschien wel, maar zij hebben wellicht niet te dealen met een chronische aandoening.

Als je met een partner samenwoont, maak dan afspraken met elkaar wie wat doet. Geef de zware taken uit handen en bekijk wat voor jou wel haalbaar is. Vraag hulp bij het doen van boodschappen, schakel je ouders af en toe in voor een grote schoonmaak in huis of vraag je vrienden om je te helpen om maaltijden voor te bereiden.

Schroom dus niet om vrienden en/of familie om hulp te vragen als dat nodig is. Vaak is het voor hen een kleine moeite en doen ze het met liefde en plezier. Onthoud dat het niet nodig is om alles zelf te doen, er is niets mis met hulp vragen.

5. Financiën bijhouden in een boekje of app

Ook niet onbelangrijk: als je op jezelf gaat wonen, is het belangrijk om goed inzicht te hebben in je financiën. Het kan helpen om alles bij te houden in een notitieboekje of een app. Om grip te houden op je financiën kun je een budget instellen voor bijvoorbeeld je boodschappen en kun je duidelijk in kaart brengen hoe hoog je vaste lasten zijn (verzekeringen, huur/hypotheek, abonnementen, gas/water/licht etc.). Dit geeft je een duidelijk inzicht.

Daarnaast is het handig om voor jezelf uit te zoeken hoeveel je gemiddeld per maand kwijt bent aan zorg. Denk aan vaste fysio afspraken, ziekenhuisbezoeken etc. Door dit duidelijk in kaart te brengen weet je ook beter wat er maandelijks te besteden is. Check ook welke rechten je hebt zoals huursubsidie of hulp vanuit de WMO.

Beschrijf in je notitieboekje of app ook je inkomsten, zoals loon vanuit je werk, uitkering, subsidies en toeslagen zodat je ook dit duidelijk in kaart kunt brengen.

Op jezelf wonen met een beperking of aandoening

Hoewel we uiteraard hopen dat bovenstaande tips je wat inzicht geven, is het natuurlijk belangrijk om zelf te gaan ervaren wat voor jou goed werkt. Wat we van de jongeren in de JongPIT community vooral mee hebben gekregen is: geef taken uit handen, maak gebruik van online bestel mogelijkheden, durf om hulp te vragen en zorg ervoor dat je voorbereidingen treft (zoals dubbele porties koken en invriezen).

Het is voor iedere jongeren wennen en zoeken als je op jezelf gaat wonen, maar uit ervaring weten we ook dat dit met een chronische aandoening of beperking soms nog net wat lastiger kan zijn. Probeer het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken en daag jezelf uit om te ontdekken wat voor jou het beste werkt of wat juist niet werkt.

Heb jij nog tips die niet in dit lijstje staan? Laat het dan zeker even weten in een reactie!

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Hulp nodig? Stuur ons een appje of mailtje.

Hulp nodig? Stuur ons een appje of mailtje, of bericht op ons Facebook:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
Scroll naar top Skip to content