Reisassistentie luchthaven

Als jongere met een beperking heb je soms wat meer tijd of hulp nodig. Reizen met een vliegtuig kan daardoor vaak spannend zijn of vermijd je zelfs misschien. Gelukkig zijn er oplossingen om toch te kunnen reizen met het vliegtuig. Hoe je hier gebruik van kunt maken wordt in dit artikel omschreven.

Voor je reis

  • Je boekt je vlucht. Bij het boeken kun je vaak aanvinken dat je met een rolstoel reist. Je kunt hier niet aangeven als je een onzichtbare beperking hebt.
  • Hierna neem je contact op met je vliegmaatschappij. Hierin kan je aangeven dat je van assistentie gebruik wil maken. Dit is ook het telefoongesprek waarin je aangeeft dat  je met een rolstoel reist en of je extra medische bagage meeneemt.

De vragen die ze je tijdens dit gesprek kunnen stellen zijn onder andere:

  • – Wat voor rolstoel is het (elektrisch /handbewogen/vouwframe/vastframe)?
  • – Wat zijn de afmetingen van je rolstoel?
  • – Wat is het gewicht van je rolstoel?
  • – Is er een elektrisch onderdeel? Zo ja, wat voor batterij is het en wat zijn de specificaties van de batterij?

Bedenk voor jezelf alvast het antwoord op de volgende vragen en bespreek dit tijdens het gesprek:

  • – Heb je assistentie nodig op het vliegveld en/of om in het vliegtuig te komen?
  • – Voor welke stappen in het proces wil je assistentie?
  • – Kan je lopen?
  • – Hoever kan je lopen?
  • – Kan je trappen lopen?
  • – Heb je een isle chair nodig om aan boord te komen?

Heb je een onzichtbare beperking en maak je geen gebruik van een rolstoel? Dan kan je nog steeds assistentie aanvragen. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij, ze stellen dan de vragen die voor jou van toepassing zijn.

Dit moet je uiterlijk 72 uur voor vertrek regelen. Langer van tevoren is aan te raden. 

Medische bagage

Wanneer je chronisch ziek bent, heb je vaker medische hulpmiddelen nodig. Hiervoor heb je de optie om extra handbagage mee te nemen. Geef dit ook aan in het telefoongesprek als je hier gebruik van wilt maken. Vergeet medische apparatuur ook niet aan te geven, dit mag ook in de extra handbagage. Wat eronder valt wat in de tas mag kan heel breed zijn. Van rolstoelonderdelen tot sondepompen en sondevoeding en medicatie. Geef dit wel van tevoren aan bij de luchtvaartmaatschappij wat er in die tas gaat. Dit moet de luchtvaartmaatschappij registreren.

Reisdag

Je kan twee dingen doen als je assistentie aangevraagd hebt om je aan te melden.

  • 1. Ga naar de incheckbalie en check je koffer zelf in. Als je met een rolstoel reist, vraag hier dan ook je label voor je rolstoel en geef aan of je de rolstoel terug wilt bij de gate of als dat niet nodig is. Ga hierna naar de assistentiebalie achter de check-in. Je wordt daar ingecheckt voor assistentie en je mag plaatsnemen in de lounge tot een medewerker je komt halen.
  • 2. Ga naar de assistentiebalie, deze bevinden zich achter de incheckbalies. Je mag hier vrij naartoe lopen. Meld je aan met je paspoort en boardingpass. Je mag dan plaatsnemen in de lounge tot er een medewerker komt. Wanneer je aangeeft dat je nog langs check-in moet kunnen zij met je meelopen. Je krijgt dan vaak voorrang op de rest van de rij.

Wanneer je ingecheckt bent voor de assistentie en je bagage en/of rolstoel is gelabeld, ga je richting security. De medewerker weet precies waar je heen moet zodat je hier niet zelf over na hoeft te denken.

Bij de security wordt je in een aparte rij toegelaten. Welke rij dit is verschilt. Soms is het de priority lijn en soms de tijdslot reservatie lijn. Dit kan per luchthaven ook verschillen.

Als je een onzichtbare beperking hebt, geef dit dan ook aan bij je assistentiemedewerker zodat diegene weet wat hij of zij voor je kan betekenen. Heb je bijvoorbeeld meer tijd nodig of raak je snel overprikkeld? Geef dit dan bij de assistentiemedewerker aan. Zij kunnen hier rekening mee houden en het ook doorgeven aan collega’s waar je mee te maken krijgt.

Wanneer je met een rolstoel reist is dit gedeelte net even anders omdat je niet door de scanner kan. Hier word je dus gefouilleerd. Hierbij vragen ze je ook of er gedeeltes in je lichaam zijn die pijn doen of onprettig zijn. Geef dit dan ook aan. Ze kunnen je vragen of je uit je rolstoel kan opstaan zodat ze je stoel kunnen checken. Je kan hier aangeven dat dat niet gaat. Dan vragen ze je of je je kan opdrukken in je stoel zodat ze je kussen en rugleuning kunnen checken. Als dit niet gaat vinden zij een andere oplossing die passend is voor jouw situatie.

Als je reist met orthopedische schoenen hoef je die in veel gevallen niet uit te trekken. In plaats daarvan krijg je een explosieven swap. Een explosieven swap is een papiertje wat ze langs je schoenen halen, wat ze daarna in een apparaat stoppen om te kijken of er deeltjes op zitten die niet toegestaan zijn. Geef dit wel aan bij security wanneer dit het geval is voor jou.

Wanneer je buiten Europa reist ga je hierna nog langs de paspoortcontrole. Hier hoef je vaak ook niet te wachten en wordt je via een aparte rij voorgelaten.

Daarna word je door je assistentie naar je gate gebracht. Je bent vrij om te gaan waar je wilt tot je gate open is. Wanneer je assistentie hebt aangevraagd om aan boord te gaan komen deze personen naar de gate. Meld je ook nog bij de gatemedewerker. Vraag wanneer je met een rolstoel reist of er in het systeem staat wanneer je jouw rolstoel weer kan ontvangen bij de gate.

Het kan zo zijn dat de medewerkers die je rolstoel in het vliegtuig laden je willen zien om je rolstoel te inspecteren. Dit gebeurt over het algemeen vaker als je een batterij in je rolstoel hebt. Zorg hiervoor dat je de papieren van de batterij bij je hebt om dit sneller te laten verlopen. Geef ook duidelijk aan hoe jij wilt dat er met je rolstoel wordt omgegaan.

Boarding

Wanneer het tijd is om te boarden wordt omgeroepen dat pre boarding begint. Dit is het moment waarop je, als je met een rolstoel of assistentie reist, aan boord mag van het vliegtuig. Heb je een isle chair nodig dan heeft je assistentie medewerker die voor je bij je. Een isle chair is een hulpmiddel wat ze op vliegvelden gebruiken om een rolstoel gebruiker met geen loopfunctie aan boord te helpen. Het is een soort hele smalle rolstoel die door het gangpad van het vliegtuig heen past.

In de slurf stap je over op de isle chair. Vergeet je rolstoelkussen en alle andere losse items aan je rolstoel niet mee te nemen in het vliegtuig.

Aankomst

Bij aankomst verlaat iedereen het vliegtuig. In dit geval wacht je tot iedereen uit het vliegtuig is. Assistentie komt je dan halen en zetten je weer in je eigen rolstoel wanneer je hierom gevraagd hebt. In het geval van een slurf gebeurt dit daar. In het geval dat deze niet aanwezig is komt er een lift naast het vliegtuig te staan waar je rolstoel in staat welke je ook naar een plek brengt waar je de luchthaven weer in kan.

De assistentiemedewerker gaat in dit hele proces mee. Ook door de luchthaven tot je in de aankomsthal bent en je of je eigen familie of het vervolgvervoer waar je gebruik van gaat maken hebt gevonden.

Terugreis

Voor de terugreis verschilt het een beetje hoe je je assistentie kan krijgen. In sommige gevallen is er bij de incheckbalies een aparte balie voor assistentie. Dit staat dan ook vermeld op borden. In andere gevallen is dit niet zo. Je meldt je dan aan bij je incheckbalie en laat hun weten dat je assistentie hebt aangevraagd. Deze medewerker neemt in dat geval contact op met de assistentiemedewerker.

Hidden disability sunflower lanyard

De hidden disability lanyard is een hulpmiddel dat je kan gebruiken als je een onzichtbare beperking hebt. Het geeft je geen voorrang, maar het laat het personeel op de luchthaven en in het vliegtuig wel zien dat je mogelijk wat extra hulp en/of tijd nodig hebt. Het initiatief bestaat al langer, maar wordt de laatste jaren steeds bekender. Wanneer je er gebruik van wilt maken kan je het van tevoren bestellen of bij de assistentiebalies ophalen. Op de meeste luchthavens in Nederland zijn ze gratis te verkrijgen.

Voor meer informatie en het bestellen kun je terecht op deze link: https://hdsunflower.com/nl/

Concluderend is het dus zeker ook mogelijk om te reizen met het vliegtuig als je een beperking hebt, of het nu zichtbaar of onzichtbaar is. Er zijn diensten voor om jou zo specifiek mogelijk te kunnen helpen.

Heb je iets aan dit artikel gehad en wil je graag hierover praten? Sluit je dan aan bij onze community

Op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram of LinkedIn.

Hulp nodig? Ga naar de community of stuur ons een bericht.

Naar iets specifieks op zoek?

Wij helpen je graag op weg!

Ben je op zoek naar een ander onderwerp? Staat je vraag of situatie er niet tussen?
Neem gerust contact met ons op.

Scroll naar boven
Ga naar de inhoud