Een gesprek over inclusief onderwijs in de nieuwe JongPITcast

In deze nieuwe podcast gaan Yira en Anouk in gesprek met elkaar over inclusief onderwijs. Wat is er mogelijk voor jongeren die onderwijs volgen? Hoe reageren klasgenoten op jouw beperking? En leraren? En hoe Yira en Anouk merken dat veel voorzieningen die heel logisch lijken op papier, in de praktijk anders uitpakt.

Beluister de JongPITcast op Spotify!

Inclusief onderwijs

Intro Saanna: Welkom bij de JongPITcast, in deze podcast gaan we in gesprek over dingen die spelen als je jong bent en een fysieke of psychische aandoening of beperking hebt. Hoe ga je daarmee om? Wat leer je als je gezondheid niet altijd meewerkt? En waar loop je tegenaan? In deze podcast bespreken JongPIT’ers hun persoonlijke ervaringen en nemen ze je mee in hun proces. 

Anouk:  Ik ben Anouk, ik ben 20 jaar, ik zit sinds februari bij JongPIT, ik woon in Dordrecht en ik zit momenteel op school, ik volg een opleiding.

Yira: Bij welke teams zit je bij JongPIT?

Anouk: Redactie, activiteiten, social media en tijdelijk team studio. En jij? Vertel jij eens wat over jezelf.

Yira: Ik ben Yira, ik ben ook 20 jaar, ik woon in Rotterdam. Ik zit sinds november/december 2021 bij jongPIT. Ik zit in het team werk&inkomen en activiteiten. En ik zit op het HBO momenteel, en ik ga beginnen aan mijn tweede jaar. En deze podcast gaat over onze ervaring met inclusief onderwijs, met een lichamelijke of psychische aandoening of functiebeperking. Welke opleiding doe jij?

Anouk: Ik doe de opleiding medewerker maatschappelijke zorg bij Zadkine Rotterdam.

Yira: En hoe gaat school bij jou? 

Anouk: Op zich wel goed denk ik. Ik ben tot nu toe altijd overgegaan met vrij oke cijfers. 

Yira: Lukt het voor jou ook om ook alle lessen te volgen?

Anouk: Nee ik volg niet alle lessen. En jij? Hoe gaat het bij jou op school? Welke school doe je? 

Yira: Ik doe biologie en medische laboratorium onderzoek aan de hogeschool Rotterdam. Ik kan ook niet alle lessen volgen, want ik heb daar niet genoeg energie voor. 

Anouk: Maar daar red je het wel mee?

Contact met klasgenoten

Yira: Ja, ik kan het voldoende zelf inhalen door zelfstudie. Hoe is het contact met jou klasgenoten?

Anouk: Niet zo goed, ik heb sowieso niet echt contact, ja, gewoon een beetje op school wel, maar niet dat ik heel veel met hen heb of zo. 

Yira: En hoe komt dat?

Anouk: Nou, ik zit in een klas die niet heel gemotiveerd is om naar school te komen. Dus ze zijn er gewoon heel vaak niet, ja dan is het ook gewoon een beetje moeilijk om een band op te bouwen, als ze er niet zijn. 

Yira: En als ze er wel zijn? Hoe gaan ze dan om met jou situatie?

Anouk: Ze weten dat er iets is, en dat vinden ze ook oke, ze hebben er geen problemen mee. Ze weten het verder ook niet helemaal. Wel dat er iets is. 

Yira:  En als je bijvoorbeeld ergens hulp bij nodig hebt, helpen ze je dan of?

Anouk: Nee dan kom ik bij mijn klasgenoten niet zo ver, dan moet ik echt bij de leraren zijn. Als ik iets wil weten. Hoe zit het bij jou eigenlijk? Heb jij goed contact met je klasgenoten?

Yira: Wel met een deel van de klasgenoten, en die helpen mij ook als ik hulp nodig heb en dit aan hun vraag. Ehm maar niet met de hele klas, maar voor mij hoeft dat ook niet. Het deel waar ik wel contact mee heb is prettig, en die helpen me als ik dat nodig heb en daar kan ik ook meer persoonlijke dingen mee bespreken. Dus ik wel tevreden met het contact met mijn klasgenoten. Is er bij jou op school de mogelijkheid om online lessen te volgen? 

Inclusief onderwijs tijdens corona

Anouk: Die was er wel, toen corona op het hoogste punt was, nu is die mogelijkheid er niet meer. Nu is het of op school les volgen of geen les volgen. 

Yira: Zou je het fijn vinden als die mogelijkheid er wel zou zijn?

Anouk: Ja zeker, want als ik lichamelijk niet in staat ben om te komen, en ik op zich dan wel thuis les zou kunnen volgen dan heb ik in ieder geval nog de lessen. Nu mis ik wel gelijk alles qua school. 

Yira: Dat begrijp ik wel heel goed ja, dat herken ik ook. Ik zou het inderdaad ook fijn vinden als die mogelijkheid er wel gewoon zou zijn. 

Anouk: Is die er bij jou ook niet?

Yira: Bij mij is het zo geregeld, dat als ik les online wil volgen, ik via klasgenoten moet inbellen. Dus het is niet via de docent mogelijk maar alleen als ik dat met een klasgenoot regel. Maar dat is niet praktisch omdat ik dan het bord niet goed kan zien, en die persoon zijn laptop niet kan gebruiken, dus ja. Het is gewoon heel onpraktisch en het zou veel logischer en makkelijker zijn als de docent het doet.

Maar dat was tijdens corona een optie, maar nu is dat helemaal weggevallen. Dus het is een beetje hetzelfde als bij jou, het was er en nu niet meer. Terwijl in mijn situatie zou het heel fijn zijn als het wel een optie zou zijn. Je gaf al aan dat online les heel fijn zou zijn als dat zou kunnen, zijn er nog andere dingen die jou opleiding zou kunnen doen waardoor jij je school makkelijker kan volgen?

Praktische oplossingen vanuit school

Anouk: Nou, ik zou het heel fijn als er iets van een bank of bed op school hebben.

Yira: Dat je gewoon tussendoor even wat rust kan houden en dan daarna weer verder kan met de lessen. 

Anouk: Precies, dat je dan niet gelijk heel de dag hoeft te missen maar gewoon of alleen in de pauze even kan liggen, of net dan één uurtje die je dan mist. Maar niet alles. Heb jij ook iets wat je beter wil? Anders wil?

Yira: Nou, mijn school die helpt mij op zich wel goed met aanpassingen, dus die hebben er voor gezorgd dat ik niet alle lessen aanwezig hoef te zijn, dat ik opdrachten later in mag leveren, dat ik tijdens toetsen extra tijd heb en eventueel het lokaal uit mag om bijvoorbeeld even naar de wc te gaan of even rust te hebben. Dus in die zin heb ik al wel veel ondersteuning vanuit school, maar wat jij zei, rust kunnen houden op school zou toch wel heel fijn zijn. Want dan kan je gewoon de dag opbreken en dan voor en na je rust in totaal toch langer aanwezig kunt zijn dan eerder naar huis gaan en de rest van de dag missen. 

Anouk: Mijn school helpt op zich ook wel goed hoor, ik hoef ook niet alle lessen te volgen en mag mijn rooster aanpassen zo veel ik wil. Maar dat was het wel, ik moet wel gewoon opdrachten op tijd inleveren en alle lessen die ik mis daar verwachten ze wel van dat ik de uitleg gekregen heb die ik dus niet gekregen heb. Dus de opdracht eigenlijk niet begrijp, omdat ik er geen uitleg over gekregen heb, maar dan verwachten ze wel dat ik de opdracht op tijd en goed inlever.

Yira: Eigenlijk hebben ze onrealistische verwachtingen, terwijl ze zelf de voorzieningen toekennen. 

Anouk: Ja 

Uitwerking praktische oplossingen voor inclusief onderwijs vanuit school

Yira: Ze denken niet echt goed na hoe het dan in de praktijk werkt zeg maar. Je zei net al ik zou het fijn vinden als er een bed of een bank op school is. Betekent dat nu dat ze nu helemaal geen rust ruimtes hebben op school waar je jezelf gewoon even kan terugtrekken. 

Anouk: Nee, helemaal niet eigenlijk. Bij jou?

Yira: Ik heb een yoga matje op school liggen waardoor ik in een vergaderruimte op mijn yoga matje kan liggen. Maar dat is voor mij lichaam eigenlijk niet voldoende ondersteuning, dus het zou voor mij veel fijner zijn als er een bank of bed is. Maar dat hebben ze op mijn huidige school in ieder geval niet. Op mijn middelbare school had ik dat wel, toen hebben ze ergens in een opberghok een bed neergezet waar ik in mijn pauzes of als ik een les oversloeg kon rusten of zelfs slapen. Dus dat vond ik wel heel fijn dat ze dat hadden. 

Anouk: Wat fijn. 

Yira: maar dat is nu niet haalbaar helaas. En we hadden het al een beetje over hoe zouden ze jou kunnen helpen. Heb jij nu aanpassingen in jouw rooster of is dat een beetje een vast iets. Hoe zit dat?

Hulp vanuit school

Anouk: Nee, ik mag op dagen die voor mij te lang zijn dat gewoon aangeven aan een persoon die daar over gaat, ik weet niet hoe die persoon heet. Maar die kan dan gewoon de lessen doorstrepen en die mag ik dan geoorloofd missen. Elke week, elke dag wat ik wil eigenlijk. Dus ik mag eigenlijk zelf aangeven en ze doet het eigenlijk ook allemaal, dus ik mag het eigenlijk zelf weten. Hoe is het bij jou?

Yira: Ja bij mij is het eigenlijk een beetje vergelijkbaar. Ik heb gewoon een normaal rooster maar ik mag missen wat ik wel en ik als ik les mis mag ik de stof later inhalen. Op mijn eigen tempo en als ik daar vragen over heb dan mag ik een mail naar die docent sturen die die les eigenlijk geeft. 
Waardoor ik dus een soort van de les wel volg, want ik heb wel die mogelijkheid om vragen te stellen en die stof tot me te nemen. En dat is volledig mijn eigen keuze, ik mag bij een docent aangeven van ‘hé het lukt mij niet om naar die en die les te komen, dus ik ben niet aanwezig en ik zal die stof zelf inhalen’ . Ik heb geen aangepast rooster maar ik mag zelf eigenlijk aanpassen hoe ik hem wil zeg maar. 

Anouk: Heb jij nog iets van voorzieningen op school of heb je iets nodig waardoor je beter de les zou kunnen volgen. 

Yira: Ik heb een laboratorium stoel voor op het lab op school, die heb ik zodat ik daar goed in kan zitten en ik op de goede hoogte aan het lab kan werken. Want lab tafels zijn hoger dan normale leslokalen. Dus daar kan ik niet met mijn dagelijkse rolstoel onder eigenlijk. Dan moet ik boven schouder hoogte werken en dat gaat eigenlijk niet. En ik krijg een stoel met wielen eronder, zodat ik mij in het laboratorium zelf kan rond bewegen en op de goede hoogte kan werken. Dat zijn ze nu aan het maken, dus ik hoop dat die goed aansluit bij wat ik er van verwacht en wat ik nodig heb. En verder heb ik niet echt voorzieningen nodig. Heb jij voorzieningen nodig.

Anouk: Ik heb geen voorzieningen, ik heb wel dat ik snel veel last krijg van de stoelen op school. Maar daar heb ik ook nog geen actie op ondernomen, om er iets mee te gaan doen. 

Yira: Heb je zelf een idee wat daar een oplossing voor zou kunnen zijn? 

Eigen oplossingen voor inclusief onderwijs

Anouk: Ehm nou ja, mijn mentor wilde echt wel meedenken en wil wel een stoel voor mij regelen. Maar ik heb elke keer in een ander lokaal les, dus ik zie het dan een beetje voor me alsof ik dan de hele dag met een stoel sta te sjouwen, en daar had ik niet zo veel zin in. Dus heb ik gezegd dat dat niet hoefde. Ik weet het nog niet, misschien is het wel nodig maar dan zie ik het nog steeds voor me dat ik de hele dag met die stoel moet sjouwen en daar heb ik nog steeds geen zin in. Is jouw school een beetje rolstoeltoegankelijk?

Yira: Als alle liften werken wel ja, maar die zijn helaas vaak kapot. En dan moet ik een omweg maken, waardoor ik wel bij de meeste lokalen kan komen. Maar in principe is mijn school wel goed toegankelijk. En die van jou?

Anouk: Die van mij, je kan er komen, alleen alle deuren zijn heel zwaar. Dus als ik in mijn rolstoel zit krijg ik die deuren niet open. Waardoor ik eigenlijk achter een deur stil sta. Wil jij hierna nog verder studeren?

Yira: Ja, maar ik weet nog niet zo goed wat. Ik wil misschien een master gaan doen die zeg maar het vervolg is van de opleiding die ik aan het doen ben. Maar ik moet even kijken of dat haalbaar is en anders wil ik misschien een totaal andere richting gaan doen omdat ik het gewoon leuk vindt om te studeren en dan een opleiding uitkiezen die lichamelijk beter haalbaar is en ik interessant vindt. Wil jij verder gaan studeren?

Anouk: Ja, ik weet alleen nog niet zo goed wat. Wat ik wil is lichamelijk niet echt haalbaar voor mij. Dus ik zoek nog een tweede optie, maar ik denk dat dat iets met gebarentaal gaat worden. 

Yira: Het was leuk om met jou in gesprek te gaan over het onderwerp inclusief onderwijs. En ik hoop dat jij het ook leuk vond. 

Anouk: Ja, ik vond het wel gezellig!

Afsluiting van de JongPITcast

Saanna: “Leuk dat je hebt geluisterd naar de JongPITcast. De podcast van JongPIT. JongPIT is de stichting voor en door jongeren met een fysieke of psychische aandoening of beperking. Via onze website www.jongpit.nl lees je alle informatie die als jongeren nodig hebt en vind je ervaringsverhalen van anderen.

Ook zijn wij actief op Instagram en Twitter. Wil je in contact komen met andere jongeren die dezelfde ervaringen hebben? Word dan lid van onze JongPIT community. Bedankt voor het luisteren en tot de volgende!”

Op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram of LinkedIn.

Hulp nodig? Ga naar de community of stuur ons een bericht.

Naar iets specifieks op zoek?

Wij helpen je graag op weg!

Ben je op zoek naar een ander onderwerp? Staat je vraag of situatie er niet tussen?
Neem gerust contact met ons op.

Scroll naar boven
Ga naar de inhoud