Goed onderwijs
Iedere jongere heeft recht op goed onderwijs, ook als zij een chronische aandoening of beperking heeft. Maar in plaats van dat het onderwijs zich aanpast aan de leerling, is helaas vaak het tegenovergestelde het geval. Sinds de invoering van passend onderwijs hebben nog te veel jongeren hun plek niet gevonden in het onderwijs. Ze zitten noodgedwongen thuis, volgen speciaal onderwijs op een te laag niveau of krijgen geen passende ondersteuning in het regulier onderwijs. Hierbij wordt de stem van de jongere nog te weinig meegenomen in het gesprek over passende maatwerkondersteuning en in beleid. Dit moet anders en daarom maakt JongPIT zich hard voor inclusief onderwijs.
Werkagenda
De afgelopen maanden heeft JongPIT samen met verschillende organisaties en het ministerie van OCW hard gewerkt aan de ‘Werkagenda route naar inclusief onderwijs 2035’. Wij zijn blij dat met deze werkagenda belangrijke stappen worden gezet richting onderwijs, waarbij leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoefte vaker samen kunnen opgroeien en leren.
De route naar inclusief onderwijs is in de werkagenda uitgewerkt in zes actielijnen, waarbij de mening van jongeren is meegenomen:
- Beter toerusten van school en personeel.
- Laagdrempelige hulp in en nabij de school.
- Het organiseren van een dekkend aanbod van inclusief onderwijs en ondersteuning.
- Regelruimte creëren in het leerpad en de ontwikkeling van de jongere.
- Bouwen aan een toegankelijke en inclusief huisvesting.
- Het normaliseren van inclusief onderwijs.
Maar we zijn er nog niet…
Alhoewel de werkagenda een mooie stap is in de goede richting, is er nog steeds werk aan de winkel. Wij zijn blij dat de stem van de jongere serieus wordt genomen, maar wat ons betreft zou deze altijd centraal moeten staan. Het onderwijsbeleid heeft namelijk direct betrekking op hun leefwereld. Daarnaast willen wij ervoor waken dat de werkagenda niet te vrijblijvend blijft. Wij streven naar meer financiële middelen en een bindende afspraken over de uitvoering, om zo meer duidelijkheid te krijgen over waar jongeren aan toe zijn.
De werkagenda richt zich vooralsnog op het primair onderwijs. JongPIT wil zich er hard voor maken dat de lessen uit de werkagenda ook toegepast worden in het mbo, het hbo en het universitair onderwijs. Want ook daar is nog veel ruimte voor betere ondersteuning voor jongeren met een chronische aandoening of beperking. Tot slot willen wij dat er meer aandacht komt voor de sociale ontwikkeling van jongeren. Diverse partijen uit het onderwijs, wetenschap, beleid en maatschappij pleiten al enige tijd voor het structureel verankeren van sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijscurriculum. Meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden op school is namelijk essentieel voor welbevinden, goed leren, gezondheid en gelijke kansen voor elke leerling. Dit thema wordt op dit moment nog onderbelicht in de werkagenda.
Wat volgt er nog?
Op 5 april zal de Tweede Kamer debatteren over de werkagenda tijdens het commissiedebat Passend Onderwijs. In aanloop naar dit debat zal JongPIT de komende tijd het ministerie blijven voorzien van input om de route naar inclusief onderwijs te versnellen en het perspectief van jongeren te borgen. We blijven ervoor waken dat het plan niet te vrijblijvend wordt, want alle jongeren verdienen samen met hun leeftijdsgenoten naar school te gaan en samen te leren, ontwikkelen en mee te doen in de maatschappij. Ben je benieuwd naar de werkagenda?
Lees hier de volledige publicatie.
Heb je iets aan dit artikel gehad en wil je graag andere artikelen hierover lezen? Steun ons dan door Vriend van JongPIT te worden, meer informatie?


