Chronische aandoening zet jongeren op achterstand in onderwijs en werk

Waar wil je over lezen?

Chronische aandoening zet jongeren op achterstand in onderwijs en werk

Studeren chronische aandoening

Amsterdam, 21 februari 2022 – In vergelijking tot hun leeftijdsgenoten starten jongeren met een chronische aandoening op een lager niveau in het onderwijs, verlaten school vaker voortijdig of stromen vaker af naar een lager niveau. Ook hebben ze meer moeite met het vinden van een baan en zijn minder vaak financieel zelfstandig. Dit blijkt uit microdata-onderzoek van onderzoeksbureau Significant APE.

Zo blijkt in het onderwijs dat jongeren met een chronische aandoening:

  • Twee keer zo vaak voortijdig schoolverlaten.
  • Dit betekent dat zij zonder startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo-niveau 2 of hoger) het onderwijs verlaten.
  • Vaker afstromen naar een lager niveau, zowel op de middelbare school als in het vervolgonderwijs.
  • Uiteindelijk ook een lager diploma behalen. De hoogst behaalde opleiding van jongeren (leeftijd 25 jaar) met een chronische aandoening (vs. zonder chronische aandoening): laag 12,1% (10,4%), middelbaar 57,4% (52,2%) en hoog 30,4% (37,2%).
  • Bij ruim een derde van de voortijdig schoolverlaters in het voortgezet onderwijs of in het mbo speelde de ziekte hierbij een heel belangrijke rol.
  • Bij 4 op de 10 jongeren met een chronische aandoening zijn psychische problemen een reden om te stoppen met de opleiding.

Femke van Zoggel van JongPIT over deze cijfers: ‘Wij pleiten al jaren voor inclusief onderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. We zien onze inzet in het coalitieakkoord terugkomen. Het is nu van belang om zo snel mogelijk van woorden naar daden te gaan. Wij weten hoe en helpen daarbij.’

Arbeidsmarkt, financiële zelfstandigheid en wonen

In het onderzoek is ook gekeken naar de situatie op het gebied van werk, financiële zelfstandigheid en wonen. Dan vallen de volgende cijfers op:

  • De arbeidsparticipatie van jongeren van 21 t/m 25 jaar met een chronische aandoening is 82,5% vs. 84,3% van jongeren zonder chronische aandoening.
  • Het basisuurloon van jongeren met een chronische aandoening ligt gemiddeld iets lager: €12,16 tegenover €12,43.
  • Van de jongeren met een chronische aandoening in de leeftijd van 16 tot 25 jaar is 16,8% economisch zelfstandig, terwijl van de jongeren zonder een chronische aandoening 24,9% economisch zelfstandig is. Economisch zelfstandig is iemand die ten minste 70% van het wettelijk minimumloon verdient met betaalde arbeid.
  • We zien dat jongeren met een chronische aandoening veel minder vaak financieel zelfstandig zijn (16,0%) dan jongeren zonder chronische aandoening (23,4%). Een jongere is financieel zelfstandig als het persoonlijke netto-inkomen uit arbeid of eigen onderneming en ook uit sociale verzekeringen hoger is dan de lage inkomensgrens voor een alleenstaande.
  • Het percentage jongeren met een chronische aandoening dat op zichzelf woont (35,4%) is lager dan dat van jongeren zonder aandoening (39,4%).

Femke van Zoggel: ‘We willen dat jongeren, ook die met een chronische aandoening, gewoon meedoen en zelfstandig kunnen leven. Lager onderwijsniveau, meer schoolverlaters, minder vaak werken, langer zoeken naar werk, lager uurloon. Dat heeft allemaal invloed op de uiteindelijke financiële zelfstandigheid. Wij willen dezelfde kansen krijgen. Met deze cijfers maken we zeer concreet wat we al wisten en waar we al jaren aandacht voor vragen. Ik vind het ook schrijnend dat de verschillen nog groter zijn als jongeren met een chronische aandoening uit een lage sociaaleconomische situatie komen of een migratieachtergrond hebben. We moeten zorgen dat deze achterstand wordt ingelopen.

Onze JongPIT’ers zetten zich daar met woord en daad voor in. We geven jongeren tips over studeren en werken. We leren ze om zelfverzekerder om te gaan met hun aandoening. En met onze ervaringen en meningen stappen we naar de maatschappelijke organisaties, overheid en politiek. Van praten naar doen. Dat is de beweging die we aanjagen.’

Bijlagen

Toelichting op het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Significant APE in opdracht van het FNO-programma Jongeren INC dat zich bezighoudt met jongeren met een chronische aandoening. FNO vindt dat een kwetsbare gezondheid een leven naar wens en vermogen niet in de weg mag staan. Daarom zet het vermogensfonds zich in voor het vergroten van kansen op meer gezondheid, kwaliteit van leven en toekomstperspectief. Jongeren INC is een van de financieel ondersteuners van JongPIT.

Over JongPIT

Stichting JongPIT gelooft in de kracht van een diverse en inclusieve maatschappij waar jongeren met een beperking juist van unieke waarde zijn. JongPIT laat zien wat je kan.

Het JongPIT platform biedt toekomstperspectief aan jongeren met een langdurige fysieke of psychische aandoening en laat hun zien wat er allemaal wel mogelijk is. Ook agenderen we de belangen van onze jongeren bij de juiste instanties en zorgen we voor bewustzijn en begrip bij een breed publiek. Hiermee bedoelen we dat we op onze manier een studie kunnen volgen, met de juiste aanpassingen kunnen werken, weten hoe we kunnen omgaan met onze aandoening en krijgen waar we recht op hebben.

Dit bereiken we niet alleen door jongeren – net als wij – met een chronische aandoening of beperking perspectief te bieden, maar ook door onbegrip in de samenleving weg te nemen en de maatschappij te informeren over de mogelijkheden van jongeren met een chronische aandoening of beperking. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we juist veel kunnen bijdragen, en dat willen we de maatschappij laten zien.

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Hulp nodig? Stuur ons een appje of mailtje.

1 gedachte over “Chronische aandoening zet jongeren op achterstand in onderwijs en werk”

  1. Gerrit van Ark

    Hartstikke goed dat jullie dit soort onderzoek kunnen (laten) doen. Ik heb ik in mijn jeugd (van 15 t/m 19 jaar in de jaren zestig vorige eeuw) niet naar school kunnen gaan. De enorme inzet van de leraren om mij „bij de les” te houden, heeft mij a) veel mentale steun gegeven in die periode en b) de mogelijk gegeven na mijn 19de een normale loopbaan te volgen. Nu met pensioen kijk ik nog steeds met veel dankbaarheid terug op de inzet van mijn leraren en ouders in die tijd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
Scroll naar boven
Skip to content