JongPIT schrijft reflectie op rapport over onderwijs van Kinderombudsman

JongPIT schrijft reflectie op rapport over onderwijs van Kinderombudsman

kinderombusman

Vandaag verscheen het rapport ‘Van passend naar inclusief’ van de Kinderombudsman. Wij zijn erg blij dat de Kinderombudsman kinderen en jongeren zelf heeft gevraagd naar hun ervaringen met passend onderwijs. Eén van onze uitgangspunten is ook dat jongeren mee worden genomen in vraagstukken die over hen gaan. Juist daarom dat dit zo mooi aansluit bij onze visie. Tevens is inclusief onderwijs een thema waar we veel aandacht aan besteden omdat we er van overtuigd zijn dat iedere jongeren, met of zonder chronische aandoening of beperking, zonder veel obstakels moet kunnen leren. We geven graag onze reactie over het rapport ‘Van Passend naar Inclusief’ van de Kinderombudsman, wat tevens ook in het rapport verwerkt is.

Het hele rapport kun je onderaan de pagina downloaden.

Rapport ‘van Passend naar Inclusief’: Bekeken vanuit het perspectief van het kind

De jongeren van JongPIT, de stichting voor én door jongeren met een chronische aandoening of beperking, vinden het rapport van de Kinderombudsman erg belangrijk. JongPIT heeft als doel dat jongeren met een chronische aandoening of beperking volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Wij zijn erg blij te zien dat in het rapport is gekeken vanuit het perspectief van het kind. Wij herkennen veel van de punten, waaronder: 

  • Kinderen willen beter gezien worden en makkelijker aandacht kunnen krijgen in een één-op-één situatie
  • Kinderen willen beter gehoord en geïnformeerd worden en constructiever betrokken zijn bij besluiten. 
  • Kinderen hebben behoefte aan meer maatwerk en kinderen willen dat er op school zowel bij volwassenen als kinderen meer kennis is van hun problematiek. 

Daarnaast hebben zij behoefte aan een vast aanspreekpunt. Naast deze belangrijke conclusies, zien wij alsnog meerdere punten van aandacht.

Van problematiek naar talenten

Als eerste, in het rapport wordt meerdere keren gesproken over ‘de problematiek van het kind’. Wat ons betreft is het nog mooier om te spreken over de verschillende ondersteuningsbehoeften van verschillende kinderen. Problemen zijn vaak ook om te draaien naar krachten en een leerproces voor de totale groep. Hier mag wat ons betreft nog meer nadruk op liggen, omdat we geen ‘zielige, complexe kinderen’ zijn die extra hulp nodig hebben. Maar een aanwinst voor de groep met onze eigen kwaliteiten, talenten en uitdagingen, net zoals ieder ander mens. Focus daarom meer op de talenten en kansen die deze kinderen bieden, in plaats van op hun beperkingen.

Leren van elkaar

Tevens komt in het rapport naar voren dat het pedagogisch klimaat op school en in de klas moet worden verbeterd. Het valt ons op dat in de onderzoeksgroep van dit rapport kinderen en jongeren met extra fysieke ondersteuningsbehoeften ondervertegenwoordigd zijn. Wat kan bijdragen aan het feit dat structuur, rust en aandacht de punten zijn voor verbetering van het pedagogisch klimaat. 

Wij denken namelijk dat naast structuur, rust en aandacht er meer dingen zijn die bij kunnen dragen aan het pedagogisch- en klasklimaat. Leren van elkaar is hierin erg belangrijk. Kinderen die elkaar helpen kan een grote meerwaarde kunnen zijn voor het inclusieve gevoel in de klas. Zo leren kinderen en docenten de meerwaarde te zien van diversiteit, wat inclusief denken stimuleert. Dit zijn elementen die óók erg belangrijk zijn voor een verbetering van het pedagogisch klimaat. 

Basisondersteuning versus extra ondersteuning

In het rapport komt naar voren dat kinderen met een eenvoudigere ondersteuningsvraag vaak goed worden geholpen, maar kinderen met complexere vragen onvoldoende hulp krijgen. Voor kinderen en jongeren met een complexere vraag is het op dit moment afhankelijk van willekeur of ze de juiste ondersteuning krijgen. Het mag niet afhankelijk zijn van de persoon die je tegenkomt, of jij de goede ondersteuning krijgt. Dit zou voor alle kinderen op elke school hetzelfde moeten zijn. Alle kinderen hebben recht op dezelfde mate van hulp en voorzieningen.

We maken ons grote zorgen over de kinderen en jongeren die uitvallen in het systeem. Kinderen met eenvoudigere hulpvragen en kinderen zonder hulpvragen groeien samen op, terwijl kinderen met complexere vragen uit hun beeld verdwijnen. De verwachting is niet dat dit de komende jaren gaat veranderen. We zijn om deze reden ook erg benieuwd wat de Kinderombudsman hieraan gaat doen.

Luisteren naar het kind en de jongere

Wij zijn blij dat de Kinderombudsman expliciet benoemt dat het betrekken van kinderen en jongeren rondom de besluitvorming van de ondersteuning erg belangrijk is. Nog te vaak wordt er niet aan de kinderen en jongeren gevraagd waar zij tegenaanlopen en waar zij denken mee geholpen te zijn. Kinderen weten dit namelijk zelf vaak al heel goed en zouden dus bij kunnen dragen aan het langdurig vinden van oplossingen. Naast dat hier toezicht op moet zijn, is het ook belangrijk dat alle betrokkenen rondom de besluitvorming hier de meerwaarde van in gaan zien.    

Naar een inclusieve samenleving

Op school leggen kinderen en jongeren een belangrijke basis voor hun toekomst:

  • Ze doen kennis op
  • Ontwikkelen vaardigheden
  • Laten hun stem horen
  • Maken vrienden
  • Leren samenwerken
  • Bereiden zich voor op de arbeidsmarkt

Bij deze basis moeten we starten als we een samenleving willen waarin iedereen mee kan doen en zich optimaal kan ontwikkelen.

Onderwijs waarin kinderen en jongeren van alle achtergronden met én zonder chronische aandoening of beperking samen kunnen spelen, leren en zich ontwikkelen. Onderwijs waarin iedereen welkom is. Het mag niet afhankelijk zijn van waar je woont, wie je tegenkomt en welke ondersteuningsbehoefte je hebt of je gelijke kansen krijgt.

We zijn daarom ook blij dat de Kinderombudsman aandacht geeft aan dit onderwerp en streeft naar inclusief onderwijs. 

Lees hier het hele rapport >>

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
uitreikende hand
Scroll naar top Skip to content