Home » Inclusief Onderwijs Maand
Inclusief Onderwijs Maand
Blij naar school
Daar doen we het voor

Ieder kind en jongere is een vat vol unieke talenten en mogelijkheden en heeft er behoefte aan zich verbonden te voelen met anderen en zich te ontwikkelen. Ook kinderen en jongeren met een chronische aandoening of beperking willen zich welkom voelen op school en meedoen om zo te groeien en zich in te zetten voor onze samenleving. Helaas is dit nog niet vanzelfsprekend en verliezen we veel talent. Sinds de invoering van het passend onderwijs staan nog steeds veel kinderen aan de zijlijn. Ze zitten bijvoorbeeld noodgedwongen thuis, worden doorgestuurd naar het speciaal onderwijs, krijgen les op een voor hen te laag niveau of ontvangen geen passende ondersteuning binnen het regulier onderwijs. Zonde! Wij zien dat hierdoor leermogelijkheden voor de totale groep verloren gaan.
Maar, we zien ook dat het kan! Steeds meer scholen tonen lef en doorzettingskracht en zeggen:
"Dit kind hoort óók op onze school."Naar aanleiding van de wens naar inclusief onderwijs én de evaluatie die plaats vindt over passend onderwijs is nu hét moment aandacht te vragen voor het inclusief onderwijs. Om deze reden hebben JongPIT, FNO, Defence for Children en het Platform Naar Inclusiever Onderwijs de handen ineengeslagen en organiseren we de Maand van het Inclusief Onderwijs.
Inclusief Onderwijs Maand
Wij delen nu een maand lang filmpjes, verhalen en artikelen van kinderen en jongeren, maar ook van bestuurders, beleidsmakers, docenten, zorg coördinatoren en andere betrokken partijen over inclusief onderwijs. Op deze manier hopen we te motiveren en te inspireren om samen te werken vanuit de behoeften en mogelijkheden van ieder kind!
Volg ons op social media en doe mee, samen realiseren we maatwerk en passende ondersteuning voor iedereen; op naar een inclusieve samenleving waarin ‘meedoen’ het nieuwe normaal is en iedereen tot zijn recht kan komen.
“Met inzet van school en vertrouwen in de leerling kom je een heel eind”
Lauren (18) heeft dit jaar haar diploma op het Stedelijk Gymnasium van ’s-Hertogenbosch behaald zonder centrale examens te doen. Niet omdat ze dit vanwege haar
Het onderwijs moet zich kunnen aanpassen aan het kind – niet andersom
Interview met Margrite Kalverboer, Kinderombudsvrouw U deed onlangs onderzoek naar passend onderwijs. Wat was voor u de reden om onderzoek te doen? Er was mijns
Inclusief onderwijs moet de regel zijn en geen uitzondering
“In de praktijk zijn heel veel scholen op eigen kracht aan de slag om hun onderwijs inclusiever te maken. Schoolbesturen doen dat samen met hun docenten en
Stapsgewijs de transformatie inzetten naar één inclusief systeem
Voor Mirjam Blaak, directeur-bestuurder van Defence for Children, is het een duidelijke zaak: Nederland moet nú stappen zetten richting inclusief onderwijs. Nederland heeft het VN-verdrag
Thuis nabij onderwijs in een inclusieve leeromgeving
Marieke en Christiaan Kwint zijn de ouders van Kamil (11). Kamil heeft een meervoudige beperking. In 2015 richtten Marieke en Christiaan de Kanz-klas op, een
Dringende oproep aan Tweede Kamer voor inclusief onderwijs
Vandaag heeft JongPIT, het platform voor én door jongeren met een chronische aandoening, samen met FNO en Defence for Children de petitie ‘Inclusief onderwijs: van
“Je moet draaien aan drie knoppen: houding, middelen en vaardigheden”
Als leraar in het regulier en speciaal onderwijs maakte Alfons Timmerhuis kennis met de behoeften van kinderen met én zonder ondersteuningsbehoeften. Als vader van drie
“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom”
“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom. Geen oordeel, niet hoeven voldoen aan ‘de norm’ en een uitgebreid zorgprofiel,
Niet passend onderwijs, maar passend ontwikkelen. Dat is pas inclusief!
Op school leggen kinderen en jongeren een belangrijke basis voor hun toekomst: ze doen kennis op, ontwikkelen vaardigheden, laten hun stem horen, maken vrienden, leren
Deze onzekere coronatijd geeft jongeren met een chronische aandoening mogelijkheden
Begin februari kon ik vanwege mijn gezondheid niet bij een vergadering zijn. Uiteindelijk was het toch mogelijk om via Skype aanwezig te zijn; het bleek
“Bied scholen maatwerk, dan kunnen zij maatwerk bieden aan leerlingen”
Hans Teegelbeckers ziet hoe de beweging richting inclusiever onderwijs geleidelijk vorm krijgt. De beweging om er voor te zorgen dat álle kinderen zich welkom voelen
Hoe corona ervoor zorgde dat thuiszittende leerlingen hun diploma haalden
De coronatijd zette de onderwijswereld op zijn kop. Dit vroeg om flexibiliteit en aanpassingen; iets dat niet altijd makkelijk was, maar wel zorgde voor nieuwe
“Inclusief onderwijs gaat over luisteren en de leerling vooruit helpen”
Hoe kunnen we het onderwijs voor álle leerlingen toegankelijk maken? Dat is de vraag waar Eva Kok al 15 jaar als docent en 8 jaar
De uitdagingen van het onderwijs en kansen voor inclusief onderwijs
“Juist op school is het zo belangrijk om met elkaar in contact te komen. Ook mensen die met andere problemen worstelen of ‘anders’ zijn dan
“School moet een plek zijn waar wordt gekeken naar iemands talenten”
Merijn is 15 jaar oud en heeft cerebrale parese. Cerebrale parese is een aandoening waarbij kinderen moeite hebben met bewegen als gevolg van een hersenbeschadiging
Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen
“Bij elkaar opgeteld heb ik zo’n 3,5 jaar thuis gezeten en ben ik 5 keer gewisseld van school. Scholen vonden mij vaak te ingewikkeld en
Een gewone school waar inclusie de standaard is
Berdi de Jonge is directeur van de inclusieve basisschool De Korenaar in Eindhoven. Alle kinderen uit de omliggende wijken zijn er welkom. Dat vindt Berdi heel normaal. Toch
School moet bij uitstek een plek zijn waar je jezelf kan zijn
“Het is knap lastig om een puber te zijn. Je moet je eigen weg vinden en jezelf nog helemaal ontdekken. En als je dan ook
“Je wordt als kind met een beperking buiten de maatschappij geplaatst”
Idman, 33 jaar oud, heeft een licht verstandelijke beperking. In groep 3 blijkt dat ze achterloopt op haar klasgenoten. Haar ouders krijgen het advies haar
Op weg naar inclusief onderwijs op basisschool Europa
Erik Wassens is directeur van basisschool Europa, waar inclusiviteit al tien jaar een belangrijk thema is. Wassens en zijn hele team willen een inclusieve school