Inclusief Onderwijs Maand

“Bied scholen maatwerk, dan kunnen zij maatwerk bieden aan leerlingen”

Hans Teegelbeckers ziet hoe de beweging richting inclusiever onderwijs geleidelijk vorm krijgt. De beweging om er voor te zorgen dat álle kinderen zich welkom voelen op school. Als directeur van VOS/ABB, de vereniging voor bestuur, management en medezeggenschap in het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs in Nederland, kan Hans deze beweging alleen maar prijzen: “Het …

“Bied scholen maatwerk, dan kunnen zij maatwerk bieden aan leerlingen” Lees verder »

Hoe corona ervoor zorgde dat thuiszittende leerlingen hun diploma haalden

De coronatijd zette de onderwijswereld op zijn kop. Dit vroeg om flexibiliteit en aanpassingen; iets dat niet altijd makkelijk was, maar wel zorgde voor nieuwe kansen. Iemand die daar goed over kan meepraten is Henk Vegter, wiskundedocent in het voortgezet speciaal onderwijs. Vijf jaar geleden begon hij Rekentube, een online platform voor rekenhulp en begeleiding. …

Hoe corona ervoor zorgde dat thuiszittende leerlingen hun diploma haalden Lees verder »

“Inclusief onderwijs gaat over luisteren en de leerling vooruit helpen”

Hoe kunnen we het onderwijs voor álle leerlingen toegankelijk maken? Dat is de vraag waar Eva Kok al 15 jaar als docent en 8 jaar als zorgcoördinator mee bezig is. De afgelopen jaren heeft ze het onderwijs zien veranderen. Leerlingen met een zorg- of ondersteuningsbehoefte worden steeds beter gehoord en gezien, waardoor zij vaak de …

“Inclusief onderwijs gaat over luisteren en de leerling vooruit helpen” Lees verder »

De uitdagingen van het onderwijs en kansen voor inclusief onderwijs

 “Juist op school is het zo belangrijk om met elkaar in contact te komen. Ook mensen die met andere problemen worstelen of ‘anders’ zijn dan jij. Niemand is tenslotte hetzelfde,” aldus Maurice. “Daar ben ik het mee eens,” vult Nienke aan. “Op school moet je niet alleen leren hoe je goed moet rekenen of schrijven. …

De uitdagingen van het onderwijs en kansen voor inclusief onderwijs Lees verder »

“School moet een plek zijn waar wordt gekeken naar iemands talenten”

Merijn is 15 jaar oud en heeft cerebrale parese. Cerebrale parese is een aandoening waarbij kinderen moeite hebben met bewegen als gevolg van een hersenbeschadiging die ontstaan is voor het eerste levensjaar. Merijn zit hierdoor in een rolstoel. Hij is een actieve jongen. Hij sluit net zijn jaar af als Kinderambassadeur bij de Nederlandse Stichting …

“School moet een plek zijn waar wordt gekeken naar iemands talenten” Lees verder »

Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen

“Bij elkaar opgeteld heb ik zo’n 3,5 jaar thuis gezeten en ben ik 5 keer gewisseld van school. Scholen vonden mij vaak te ingewikkeld en het verhaal dat ik ‘onleerbaar’ zou zijn, werd overal herhaald. Maar eigenlijk ben ik helemaal niet zo ingewikkeld. Ik ben eigenlijk heel simpel!” aldus Heleen, met een glimlach. Ondanks dat …

Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen Lees verder »

Een gewone school waar inclusie de standaard is

Berdi de Jonge is directeur van de inclusieve basisschool De Korenaar in Eindhoven. Alle kinderen uit de omliggende wijken zijn er welkom. Dat vindt Berdi heel normaal. Toch moet ze vaak vertellen hoe dat in zijn werk gaat, omdat het in Nederland zo bijzonder is. Bij De Korenaar start in principe echt ieder kind.  “Als jij een kleuter leert …

Een gewone school waar inclusie de standaard is Lees verder »

School moet bij uitstek een plek zijn waar je jezelf kan zijn 

“Het is knap lastig om een puber te zijn. Je moet je eigen weg vinden en jezelf nog helemaal ontdekken. En als je dan ook nog de extra last hebt van een moeilijke thuissituatie, een slechte gezondheid of iets anders, dan is het helemaal ingewikkeld. Juist je school moet dan een warme en welkome plek …

School moet bij uitstek een plek zijn waar je jezelf kan zijn  Lees verder »

“Je wordt als kind met een beperking buiten de maatschappij geplaatst”

Idman, 33 jaar oud, heeft een licht verstandelijke beperking. In groep 3 blijkt dat ze achterloopt op haar klasgenoten. Haar ouders krijgen het advies haar naar het speciaal onderwijs te laten gaan, waar er wel genoeg tijd en aandacht is om haar te ondersteunen. Idman volgt vervolgens primair en voortgezet onderwijs binnen het speciaal onderwijs. …

“Je wordt als kind met een beperking buiten de maatschappij geplaatst” Lees verder »

Op weg naar inclusief onderwijs op basisschool Europa

Erik Wassens is directeur van basisschool Europa, waar inclusiviteit al tien jaar een belangrijk thema is. Wassens en zijn hele team willen een inclusieve school worden. Welke weg hebben hij en zijn school al afgelegd naar inclusief onderwijs?  In gesprek met Eric Wassens, directeur van inclusieve basisschool Europa Wat betekent inclusie voor jou en de …

Op weg naar inclusief onderwijs op basisschool Europa Lees verder »

Scroll naar top Skip to content