Inclusief Onderwijs Maand

“Met inzet van school en vertrouwen in de leerling kom je een heel eind”

Lauren (18) heeft dit jaar haar diploma op het Stedelijk Gymnasium van ’s-Hertogenbosch behaald zonder centrale examens te doen. Niet omdat ze dit vanwege haar cerebrale parese niet kon, maar omdat de centraal examens werden geannuleerd. Dit vanwege het coronacrisis dat heel Nederland in zijn greep had. Lauren gaat vanaf september Biomedische Wetenschappen studeren in …

“Met inzet van school en vertrouwen in de leerling kom je een heel eind” Lees verder »

Het onderwijs moet zich kunnen aanpassen aan het kind – niet andersom

Interview met Margrite Kalverboer, Kinderombudsvrouw U deed onlangs onderzoek naar passend onderwijs. Wat was voor u de reden om onderzoek te doen? Er was mijns inziens te weinig bekend over wat kinderen zélf vinden en ervaren als het gaat om passend onderwijs: de knelpunten die zij tegenkomen, hun behoeften en oplossingen. Kinderen hebben het recht …

Het onderwijs moet zich kunnen aanpassen aan het kind – niet andersom Lees verder »

Inclusief onderwijs moet de regel zijn en geen uitzondering

“In de praktijk zijn heel veel scholen op eigen kracht aan de slag om hun onderwijs inclusiever te maken. Schoolbesturen doen dat samen met hun docenten en met hun ouders en leerlingen, omdat ze het belangrijk vinden dat alle kinderen uit de buurt samen naar school gaan, ook als je niet makkelijk leert of fysieke beperkingen hebt of gedragsproblemen. Hoe mooi is het dan om deze scholen …

Inclusief onderwijs moet de regel zijn en geen uitzondering Lees verder »

Stapsgewijs de transformatie inzetten naar één inclusief systeem

Voor Mirjam Blaak, directeur-bestuurder van Defence for Children, is het een duidelijke zaak: Nederland moet nú stappen zetten richting inclusief onderwijs. Nederland heeft het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap ondertekend én bekrachtigd. Alleen al daarom moet daarom alles in het werk gesteld worden om het onderwijs zo inclusief mogelijk te maken. …

Stapsgewijs de transformatie inzetten naar één inclusief systeem Lees verder »

Thuis nabij onderwijs in een inclusieve leeromgeving

Marieke en Christiaan Kwint zijn de ouders van Kamil (11). Kamil heeft een meervoudige beperking. In 2015 richtten Marieke en Christiaan de Kanz-klas op,  een ‘Samen naar School’-klas. Deze klas bevindt zich op een reguliere Montessorischool in Heerhugowaard, in de wijk waar ze wonen. Zo kunnen ze lopend naar de school, waar ook de broer …

Thuis nabij onderwijs in een inclusieve leeromgeving Lees verder »

Dringende oproep aan Tweede Kamer voor inclusief onderwijs

Vandaag heeft JongPIT, het platform voor én door jongeren met een chronische aandoening, samen met FNO en Defence for Children de petitie ‘Inclusief onderwijs: van uitzondering naar regel’ overhandigd aan de Tweede Kamer. In aanloop naar het debat over de evaluatie van het passend onderwijs roepen wij de overheid op om inclusief onderwijs voor álle …

Dringende oproep aan Tweede Kamer voor inclusief onderwijs Lees verder »

“Je moet draaien aan drie knoppen: houding, middelen en vaardigheden”

Als leraar in het regulier en speciaal onderwijs maakte Alfons Timmerhuis kennis met de behoeften van kinderen met én zonder ondersteuningsbehoeften. Als vader van drie kinderen, waarvan de oudste PDD-NOS heeft, leerde hij de wensen van kinderen kennen. Als onderzoeker kwam hij in aanraking met nieuwe mogelijkheden voor inclusie binnen het onderwijs. En nu, als …

“Je moet draaien aan drie knoppen: houding, middelen en vaardigheden” Lees verder »

“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom”

“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom. Geen oordeel, niet hoeven voldoen aan ‘de norm’ en een uitgebreid zorgprofiel, maar gewoon de vraag: wie ben jij en wat heb jij nodig?” Aan het woord is Linda Jansen, moeder van drie kinderen. Haar middelste, Jeltje, heeft het syndroom van Down. …

“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom” Lees verder »

Niet passend onderwijs, maar passend ontwikkelen. Dat is pas inclusief!

Op school leggen kinderen en jongeren een belangrijke basis voor hun toekomst: ze doen kennis op, ontwikkelen vaardigheden, laten hun stem horen, maken vrienden, leren samenwerken en ze leren van elkaar.  Inclusief onderwijs betekent ofwel houdt in, dat ieder kind een plek heeft op de school bij hem of haar in de buurt, die hen …

Niet passend onderwijs, maar passend ontwikkelen. Dat is pas inclusief! Lees verder »

Deze onzekere coronatijd geeft jongeren met een chronische aandoening mogelijkheden

Begin februari kon ik vanwege mijn gezondheid niet bij een vergadering zijn. Uiteindelijk was het toch mogelijk om via Skype aanwezig te zijn; het bleek een groot succes. Niemand had verwacht dat een maand later alles online zou plaatsvinden. Iedereen ervaart in deze tijd hoe het is om online lessen te volgen en te vergaderen. …

Deze onzekere coronatijd geeft jongeren met een chronische aandoening mogelijkheden Lees verder »

Scroll naar top Skip to content