Herstellen met een beperking: 3 tips van ervaringsdeskundigen

Herstellen met een beperking: 3 tips van ervaringsdeskundigen

herstellen

Wij, jongeren met een chronische aandoening/beperking, hebben gedurende ons leven te maken gehad met tegenslagen. Na tegenslag is het op een gegeven moment tijd om te (her)ontdekken wat je mogelijkheden zijn. Dit herontdekken van je situatie wordt ook wel ‘herstellen’ genoemd. Beseffen wat de nieuwe situatie inhoudt gaat soms gepaard met gevoelens van onzekerheid en andere depressieve gevoelens. Het is desalniettemin een tijd waarin je veel profijt kan hebben van mensen die ook, net als jij, (ooit) hebben moeten herstellen met een beperking. Wij zijn op zoek gegaan naar ervaringen van anderen waar jij wat aan hebt.

Herstellen met een beperking: 3 tips van (onze) ervaringsdeskundigen

Naast bekende ervaringsdeskundigen komen ook onze eigen deskundigen aan het woord. In de ervaringsverhalen op onze site lees je hun verhaal. Hoewel iedereen een eigen verhaal heeft zijn er ook overeenkomsten als het gaat om herstellen. Zo wordt afleiding meer dan eens beschreven als pijnbestrijding, en zorgt een vorm van acceptatie voor een minder frustrerend herstelproces. Sommige van ons vinden zelfs de kracht om met hun gevoel iets nieuws te creëren, inspirerend!

3 veelbeschreven onderwerpen in ervaringen over herstellen met een beperking

  • Afleiding: je gedachten verzetten
  • Acceptatie: herontdekken van je situatie
  • Creatie: een (creatieve) vorm vinden om je gevoel te uiten

1. Afleiding

Leven met een beperking vergt continue aandacht voor jezelf, je lijf of toch in ieder geval je eigen grenzen. Deze aandacht kost energie, terwijl dat waarschijnlijk juist het gene is waar je te weinig van hebt, energie dus. Om je hoofd toch een beetje tot rust te laten komen is afleiding een goede optie. Afleiding zorgt voor het verzetten van je gedachten, op welke manier je dit doet is voor iedereen anders.

Het klinkt misschien suf, maar het kan heel fijn zijn om soms tijd in te ruimen voor jezelf om even helemaal niet met je beperkingen bezig te zijn. Een van onze ervaringsdeskundigen vertelt in haar ervaringsverhaal: “Wat mij helpt om zo goed mogelijk om te gaan met mijn aandoening is de steun van vriendinnen en familie. Hier ben ik ook erg dankbaar voor. Afleiding zoeken helpt vaak als het acuut niet zo lekker gaat.” 

Lisa vertelt in haar verhaal:  hierover: “Naast alle verplichte en soms wat nare afspraken, zorg ik ook voor leuke afspraken voor de afleiding. Daarom ga ik elke donderdag naar schilderles, om mensen te leren kennen en kennis op te doen. En probeer ik ook zo vaak mogelijk met vriendinnen af te spreken. Helaas komt het wel eens voor dat ik die afspraken toch moet afzeggen, omdat de gezondheid het niet toelaat en dan met name het gebrek aan energie.”

2. Acceptatie

Het accepteren van je situatie is makkelijker gezegd dan gedaan en kost tijd. Door pech is er iets ontstaan wat je moet accepteren zonder dat je daar zelf voor gekozen hebt. Acceptatie is dan ook geen zwart-wit proces, acceptatie is voor jongeren met een chronische aandoening/beperking een doorgaande worsteling. 

Nieuwe situaties laten soms pijnlijk zien hoe je beperking er voor zorgt dat je ergens niet volwaardig mee kunt doen. Soms doet dit pijn probeer jezelf de ruimte te geven om hier mee om te gaan. Acceptatie kan op haar beurt wel zorgen voor rust in een tijd dat er om je heen veel gebeurt. 

Herstellen met een beperking: “acceptatie kan zorgen voor rust”

Maarten van der Weijde in een interview: ‘Ik was een luie patiënt en ben niet gaan strijden tegen de kanker. Na de diagnose ben ik in het ziekenhuis bed gaan liggen en heb de behandeling ondergaan. Ziek is ziek. Ik deed niets. Soms vroeg ik aan de verpleegkundige of ik me een dag niet hoefde te wassen en als de bewegingsdeskundige langs kwam dook ik onder de dekens.’

‘Door mijn lot te accepteren hoefde ik mezelf in het ziekenhuis niet constant te pijnigen met de vraag waarom overkomt mij dit?’

3. Creatie 

Hiermee wordt ‘iets’ maken bedoelt, iets maken wat jij wilt. Misschien wil je schrijven, misschien wil je je kamer verbouwen misschien wil je wel tekenen of schilderen of iets anders creatiefs. Adviezen van ervaringsdeskundigen zijn hierover eenduidig: ga dat doen! Wat je ook gaat doen, het is altijd fijn om met een doel bezig te zijn. In een herstelperiode zijn de positieve veranderingen soms moeilijk waar te nemen, wanneer je zelf een project start waar jij de invloed op hebt zie je dat je wel degelijk vooruitgang boekt. 

Ervaringsdeskundige Lisa aan het woord: “Wat mij heel erg helpt, is om alles van mij af te schrijven. Daarom ben ik ook paar jaar geleden mijn blog begonnen, omdat het niet goed ging met mij door de ziekte van Crohn en ik ziek thuis kwam te zitten.”   

Herstellen met een beperking: ervaringen als inspiratie

Misschien heb je wel een talent waarin je je ervaring met een beperking kwijt kunt. Rapper Salva is hier een goed voorbeeld van, hij gebruikt zijn ziekte als inspiratie voor zijn volgende track. Hij merkte dat dat vervolgens weer zorgt voor inspiratie voor anderen: ‘Ik heb van heel veel mensen een bericht gekregen van: shit, ik durfde er nooit over te praten maar door jou durf ik er nu eindelijk met mijn vrienden over te praten.’

Wij hopen dat je een beetje inspiratie op hebt gedaan over hoe om te gaan met jezelf in een herstel-proces. Veel succes met uitzoeken wat voor jou het fijnste werkt. Succes en wees een beetje lief voor jezelf!

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
Scroll naar top Skip to content