Meer bewegen, gezonder leven: zo kun je jezelf gezond gedrag aanleren

Meer bewegen, gezonder leven: zo kun je jezelf gezond gedrag aanleren

gezond gedrag

Wij proberen je dezer dagen een aantal handvatten te geven om deze ingewikkelde periode door te komen. Dit keer een artikel over bewegen, en hoe je gezonder uit de crisis komt. Ook in deze vreemde tijd is het namelijk belangrijk om met aandacht naar je lichaam te luisteren. Het ritme van de dag wordt bepaald door de maatregelen van het kabinet, en dit maakt dat onze levens kleiner zijn geworden en de verveling juist groter. Maar met een positieve blik op het leven zijn en er ook kansen te zien.

Meer bewegen, gezonder leven: zo leer je jezelf gezond gedrag aan

De niet veranderende omgeving biedt dé mogelijkheid om gedrag op een duurzame manier aan te leren. De regelmaat van de laatste weken is een bijna ideale omgeving om voorzichtig aanpassingen te maken in je gedrag. Als de omgeving namelijk hetzelfde blijft hoef je je logischerwijs minder zorgen te maken dat je wordt overvallen door je aandoening. Je weet grotendeels wat te verwachten, en omdat je dat weet kun je goede voornemens makkelijker in de praktijk brengen.

Gezond gedrag begint bij goede voornemens, hoe breng je deze het beste in de praktijk?

Na vier weken heb je waarschijnlijk een duidelijk beeld van hoe de (volgende) dag er uitziet. Dit maakt ook dat je weet wanneer je misschien tijd hebt om voor jezelf te zorgen. In deze tijdspanne kun je allereerst gaan bedenken welk nieuw gedrag je wilt aanleren. Als je daar uit bent kun je goede voornemens gaan bedenken. Je wilt bijvoorbeeld graag meer bewegen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hoe specifieker je een goed voornemen formuleert, hoe groter de kans dat je het ook daadwerkelijk gaat doen.

Bijvoorbeeld: 

  • Morgen ga ik na het ontbijt, en voor het douchen een kleine wandeling maken door het park, het gaat ongeveer een half uur duren.
  • Maandag ga ik na het boodschappen doen, een kwartier lang yoga-les volgen.

Kleine haalbare doelen hebben de voorkeur boven grotere abstracte doelen. Liever dat je vijf kleine doelen stelt waar je er vier van behaalt dan één grote die je net niet haalt. Het is fijn om als je in je bed ligt te kunnen terugkijken op het behalen van een doel of zelfs meerdere. Na een maand zul je versteld staan hoe ver je al bent gekomen. Het kan fijn zijn om voordat je begint een foto te nemen of op te schrijven hoe de situatie ervoor staat. Weken later kun je daar op terug kijken en wordt duidelijk hoe je bent veranderd.

Voorzichtigheid geboden

Wij jongeren met een chronische aandoening moeten oppassen dat we ons zelf soms niet voorbij lopen. Het is dus van belang dat je het pad naar het nieuwe gedrag beloopt met kleine stapjes. Bijvoorbeeld eerst maar eens een week een paar dagen een kwartier wandelen voordat je er een schepje bovenop doet.

“Morgen ga ik na het ontbijt en voor het douchen een kleine wandeling maken door het park, het gaat ongeveer een half uur duren”

Kleine stappen zorgen voor een duurzame verandering, terwijl rigoureuze veranderingen de kans vergroten dat je terugvalt in oude gewoonten. Wees niet te streng voor jezelf. Als het een dag niet gaat, is dat niet erg. Ga vervolgens als het kan, wel weer aan de slag. Dit zijn vaak de zwaarste momenten waarin je soms even moet doorzetten. En zoals altijd geldt: wees lief voor jezelf.

gezond gedrag aanleren

Gezond gedrag: genoeg groente, fruit, en beweging

Globaal gezien bestaat gezond gedrag uit: genoeg bewegen en gezonde voeding. Over dat laatste kunnen we kort zijn: om je weerstand te verhogen dien je genoeg groente en fruit te eten. Genoeg bewegen dus, wat houdt dat in? Hieronder staan een paar voorbeelden hoe je zonder hulpmiddelen kunt werken aan een betere gezondheid. Let wel(!) als je niet zeker weet of je oefeningen mag doen neem dan eerst contact op met je huisarts/fysiotherapeut.

Hoe zorg ik er voor dat mijn lichaam sterker uit de lockdown komt?

Er zijn verschillende dingen die ik doe om ervoor te zorgen dat ik sterker uit de lockdown kom, ik deel graag hoe ik het aanpak!

CORE-stability

De spieren van je romp (core) zijn betrokken bij vrijwel alle bewegingen die je maakt. Deze spieren kun je aansterken door zogenoemde core-stability oefeningen te doen. Voor alle niveaus zijn er trainingen online te vinden. Op de website van Sportzorg vind je verschillende oefeningen die je kunt doen, zo kun je gemakkelijk je eigen schema samenstellen. Als je daar geen zin in hebt zijn er ook genoeg volledige workouts te vinden zoals bijvoorbeeld deze en deze. Let hierbij wel op dat je niet te vroeg naar een te hoog niveau gaat.

Yoga

Ook voor yoga heb je alleen een matje of handdoek nodig en kun je dus morgenochtend al gaan beginnen. Naast dat de oefeningen ervoor zorgen dat je sterker wordt heeft Yoga ook een rustgevende component. Ideaal voor ons. Van beginner tot gevorderde is er een breed aanbod aan gratis online yoga-lessen. Er zijn veel verschillende soorten en het zal een zoektocht worden naar jouw favoriete vorm. Hier alvast een paar voorbeelden: zo kun je bijvoorbeeld: yoga met Milou volgen of de yoga van het Yoga magazine. Bij yoga gebruik je veel verschillende spieren en je zult merken dat je langzamerhand leniger en meer flexibel wordt. Veel plezier alvast!

gezond gedrag

Iedereen is anders: vertrouw op jezelf

Gezond gedrag ziet er voor iedereen anders uit, en voor ons al helemaal. Luisteren naar je lichaam komt soms neer op vertrouwen in jezelf, wanneer je voelt dat een bepaalde beweging niet fijn is voor jou stop er dan vooral mee. Op het moment dat je niet zeker weet of je het wel moet doen is het verstandig om eerst met je arts/fysio/begeleider te bespreken welk soort beweging voor jou het best zou werken. 

Wanneer je je gedrag duurzaam wilt veranderen let dan op dat je:

  • kleine haalbare doelen stelt
  • je voornemen zo specifiek mogelijk maakt
  • volhoudt en lief bent voor jezelf

Heb je zelf een tip hoe je fit kunt blijven in de corona-periode? laat het ons weten!

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
uitreikende hand
Scroll naar top Skip to content