“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom”

“Hoe fantastisch is het als een school zegt: jouw kind is hier welkom. Geen oordeel, niet hoeven voldoen aan ‘de norm’ en een uitgebreid zorgprofiel, maar gewoon de vraag: wie ben jij en wat heb jij nodig?” Aan het woord is Linda Jansen, moeder van drie kinderen. Haar middelste, Jeltje, heeft het syndroom van Down. Na een jarenlange zoektocht vonden Jeltje en Linda eindelijk een school waar niet de beperking van Jeltje centraal staat. Een school waar elk kind kansen krijgt om zijn of haar eigen potentieel te ontwikkelen. Dit is de inclusieve school de Kroevendonk in Roosendaal.

In gesprek met Linda Jansen, moeder van Jeltje

Zoektocht naar een passende plek

^ Jeltje

Linda vertelt dat het een enorme zoektocht was. Als moeder wil je het beste voor je kind. Jeltje kan zich ontzettend goed ontwikkelen op haar eigen manier en op haar eigen tempo. De keuze voor een reguliere school in de wijk (in plaats van speciaal onderwijs), waar de andere kinderen van Linda ook naar school gaan, was snel gemaakt.

Toch ging dat op deze school in het ‘passend’ onderwijs niet goed, want de school kon niet de juiste ondersteuning bieden. Lang niet alle docenten wilden ondersteuning bieden en de docenten die hiervoor open stonden, hadden niet de benodigde middelen. “Ze waren ons liever kwijt dan rijk.” aldus Linda. Toch benadrukt Linda dat ze ook begrip heeft voor de situatie waarin de school verkeerde:

“Het huidige systeem maakt dat we denken in het wel of niet ‘opkomen voor minderheden’, maar uiteindelijk gaat het om inclusie voor íedereen.”

Leren van elkaar

^ Jeltje

Na jaren gedoe op school, heeft Linda een gesprek met de directeur van de inclusieve school en alles valt op zijn plek. Jeltje mag direct starten in groep 3 en dit najaar, vijf jaar later, gaat ze met veel plezier naar groep 8. “Jeltje inspireert mij elke keer weer. Zij is wie zij is, een uniek kind. Daar kun je zoveel van leren. Dat is voor mij de kern van inclusief onderwijs: kunnen leren en ontwikkelen op een plek waar je vrij bent als kind om te zijn wie je bent, zonder het label ‘beperkt’ opgeplakt te krijgen.”

Niet alleen voor Jeltje is het inclusieve onderwijs een goede stap, benadrukt Linda: “Juist door kinderen met én zonder ondersteuningsbehoefte samen te laten leren en ontwikkelen kunnen zij groeien als mens.” 

Nieuwe blik

Een nieuwe blik op onderwijs is nodig. “Dat het passend onderwijs niet werkt, komt niet door verkeerde intenties of opzet. Het systeem is van bovenaf opgelegd zonder écht met elkaar het gesprek aan te gaan over wat inclusief denken en doen inhoudt”, stelt Linda. Dat begint al bij de opleiding van toekomstige docenten: hoe kun je inclusief voor de klas staan? Hoe laten we het systeem meebewegen met kinderen, in plaats van andersom?

Linda:

“We zien dat het kan. Er zijn genoeg succesverhalen en ik hoop dat we er mee aan de slag kunnen gaan. Want een inclusieve school gun ik ieder kind.” 

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top Skip to content