Deze onzekere coronatijd geeft jongeren met een chronische aandoening mogelijkheden

Begin februari kon ik vanwege mijn gezondheid niet bij een vergadering zijn. Uiteindelijk was het toch mogelijk om via Skype aanwezig te zijn; het bleek een groot succes. Niemand had verwacht dat een maand later alles online zou plaatsvinden. Iedereen ervaart in deze tijd hoe het is om online lessen te volgen en te vergaderen. Wat nu mogelijk is zou behouden moeten blijven. 

Deze onzekere coronatijd geeft voor mij en zoveel andere jongeren met een chronische aandoening juist mogelijkheden en het vooruitzicht dat méér mogelijk is. Inclusief onderwijs kan écht inclusief worden op het moment dat de huidige mogelijkheden mogelijk blijven en scholen en leerlingen dit uitbreiden. Met als doel: jongeren met een aandoening kunnen, net als gezonde leeftijdsgenoten, onderwijs, en meer, op hun niveau volgen.

Een blog van Maurits, VWO-leerling en lid van JongPIT

Mogelijkheden door corona

In een korte tijd werd opeens veel mogelijk; laagdrempelig volgen van lessen op afstand, met de docent videobellen en chatten via Microsoft Teams en toetsen op afstand. De zorgcoördinator bij mij op school heeft afgesproken dat veel wat we nu leren over het geven en volgen van onderwijs op afstand ook meegenomen wordt naar de toekomst. Ik hoop dat de flexibiliteit op veel scholen en universiteiten na de pandemie blijft bestaan voor iedereen met een beperking. De toekomst wordt dan veel inclusiever en makkelijker. 

Inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs betekent voor mij naast online les, met school flexibele afspraken maken en dat proefwerken en deadlines ook op een ander moment kunnen. Voor mij is dit belangrijk, omdat ik door mijn chronische ziekte minder energie en een wisselende gezondheid heb. Ik kan niet alle proefwerken en werkstukken op het moment maken dat andere, gezonde, leerlingen het maken. 

Te vaak hoor ik dat school een lager niveau als oplossing bij veel verzuim van een chronisch zieke leerling ziet, zelf heb ik dit (bijna) ervaren. Inclusief onderwijs draait echter om ondersteuning. Een lager niveau is niet de enige en beste oplossing. Een lager niveau, dat niet bij de intelligentie van de leerling past, kan worden voorkomen door goede, flexibele, maatwerk afspraken te maken met school en de leerling. Hierbij moeten de nu ontstane online mogelijkheden worden gebruikt. 

Gelukkig heb ik samen met school goede afspraken gemaakt. Ik kan lessen missen of op afstand volgen. Daarnaast kan ik proefwerken op een ander moment maken. 

Flexibiliteit vanuit school vereist veel zelfstandig plannen en leren. Schooldagen, weekend en vakanties lopen in elkaar over. Ik kan met veel plezier en energie aan school werken op de momenten dat ik mij goed voel. Aan het einde van het jaar heb ik dezelfde inhoud geleerd als de andere leerlingen en kan ik examen doen op het niveau dat bij mij past.

Ondersteuning op school

Vaak moet ik zoeken naar wat mogelijk is en wat de regels zijn. Het voelt alsof ik elke keer het wiel moet uitvinden, dit kost energie. Deze onduidelijkheid kan worden opgelost met een duidelijk overzicht die bij de zorgcoördinator en de leerling bekend is over de mogelijkheden en regels die er voor jongeren met een chronische aandoening zijn. Heel veel is namelijk mogelijk, maar nu onbekend. 

Regelmatig spreek ik de zorgcoördinator. Met haar bespreek ik hoe het met mijn planning gaat, waar ik tegenaan loop en of ondersteuning nodig is. De gesprekken met de zorgcoördinator helpen mij echt om mijn onderwijsniveau te behouden, omdat zij met docenten concrete afspraken kan maken, kan bijsturen als iets niet goed gaat en het contact laagdrempelig is.  

Unieke kans voor inclusief onderwijs

Het huidige online schoolsysteem en online sociale contact door de coronapandemie brengen voor mij, naast alle beperkingen, iets moois. Deze mogelijkheden kan ik hopelijk in de toekomst gebruiken op de momenten dat ik ziek ben en niet aan het gewone leven kan deelnemen. Door lessen op afstand te behouden voor de groep jongeren met een chronische ziekte, en het maatwerk en online contact met de docent, wordt het onderwijs stapje voor stapje inclusief.


Het leven is door corona flink op z’n kop gezet waardoor het leven er de afgelopen tijd anders uitzag dan voorheen, ook voor jongeren met een chronische aandoening of beperking! JongPIT heeft in kaart gebracht wat de impact van de coronacrisis is op jongeren met een chronische aandoening of beperking tussen de 15 en 30 jaar. En belangrijker nog, in de corona impact analyse roept JongPIT ook op tot maatregelen, zodat jongeren met een chronische aandoening of beperking net wat beter mee kunnen doen in de maatschappij. De resultaten van de analyse worden vanmiddag gepresenteerd tijdens de officiele lancering van JongPIT.

Heb je je nog niet aangemeld voor de officiële lancering van JongPIT? Meld je snel nog even aan!


Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top Skip to content