Chronische aandoening & Quarantaine: 10 Tips om de dag door te komen

Waar wil je over lezen?

Chronische aandoening & Quarantaine: 10 Tips om de dag door te komen

quarantaine

Veel jongeren met een chronische aandoening of beperking zitten al lange tijd thuis. Zo ook veel JongPIT’ers. Op de vraag wat momenteel als meest belemmerend ervaren wordt, kreeg ik antwoorden als: het hebben van geen daginvulling, weinig sociaal contact en geen uitlaatklep meer hebben. En dat is logisch. Want als je dag in dag uit thuis zit, en weinig uitdaging hebt, kun je nogal wat ongemak gaan ervaren.

Juist daarom heb ik samen met het team ook gekeken naar wat dan wél helpend kan zijn in deze tijd. Hoe kun je zorgen voor een fijne daginvulling tijdens quarantaine? Hoe zorg je voor voldoende sociaal contact? Wat daaruit is gekomen heb ik voor je opgesomd in deze blog: 10 Fijne tips om de dag door te komen als je een chronische aandoening hebt en daardoor nu in quarantaine zit.

Chronische aandoening, corona & quarantaine: 10 Tips om de dag goed door te komen

Er is weinig om naar uit te kijken, je vrienden heb je al lange tijd niet meer gezien en je hebt geen uitlaatklep meer. Voor veel jongeren is dit momenteel de realiteit. Onderstaande tips kunnen je helpen om je dagen net wat beter door te komen.

1. Veel digitaal contact met vrienden

Sociaal contact is iets wat veel jongeren missen, en juist dit contact is zo belangrijk voor je gemoedstoestand. Het is fijn om vrienden te zien, gezellig te kletsen, leuke dingen te doen en even te vergeten wat er allemaal speelt. Alleen is dit contact voor velen nu geen optie.

De tip die door veel JongPIT’ers genoemd werd was dan ook digitaal contact met vrienden, om op deze manier toch nog mensen te spreken. Videobellen is ideaal, je ziet en hoort de ander en kunt lekker even bijkletsen. Het is natuurlijk niet hetzelfde als echt bij elkaar zijn, maar het is een fijne oplossing.

We willen je ook uitnodigen om lid te worden van de JongPIT Community op Facebook. Een fijne plek om in contact te komen met andere jongeren met een chronische aandoening. Je bent welkom!

2. Ga naar buiten

Als je de mogelijkheid hebt: probeer dan dagelijks even naar buiten te gaan. De frisse lucht en het zonnetje wat af en toe doorkomt kan echt goed doen. Ga een fijne wandeling maken in de natuur, rijd een stuk in je rolstoel, pak de fiets; juist als je heel de dag binnen zit, kan even naar buiten gaan je net wat beter laten voelen.

Daarbij is beweging ook nog eens heel gezond en helpt het je om het gelukshormoon endorfine aan te maken. Dit heeft dan weer positief effect op je gemoedstoestand.

Houd er in het weekend of op vrije dagen wel rekening mee dat het in natuurgebieden erg druk kan zijn.

3. Ontdek nieuwe hobby’s

Het is nooit te laat om iets nieuws te starten.

  • Heb je altijd al een muziekinstrument willen bespelen? Kijk dan eens wat de mogelijkheden zijn, tegenwoordig kun je muzieklessen online of via een app volgen. Lekker vanuit huis dus! Het is een fijne bezigheid en daarbij is het motiverend om nieuwe dingen te leren.
  • Of heb je misschien nog een aantal DIY projecten op je Pinterest bord staan die je nooit hebt geprobeerd? Koop de materialen en ga lekker zitten knutselen.
  • Wil je graag yoga beoefenen? Zoek dan eens video’s op op YouTube en ga er thuis mee aan de slag!
  • Haal een aantal nieuwe planten in huis die je later kunt gaan stekken.
  • Wil je lekker met je handen bezig zijn? Leer hoe je kunt breien, haken of borduren.

Gebruik deze tijd om nieuwe hobby’s te ontdekken. Hierdoor heb je al sneller iets wat je kunt gaan doen op een dag waardoor je je minder snel zult vervelen.

quarantaine

4. Animal Crossing

Ook een veel genoemde tip is Animal Crossing. Dit is een spel wat je kunt spelen op de Nintendo Switch. Bij Animal Crossing heb je een eigen eiland waarop je een huis kunt bouwen, fruit kunt verbouwen en vrienden kunt maken. Het is ook mogelijk om bij elkaars eiland op bezoek te gaan wat dan weer een sociaal element met zich meebrengt. Het voordeel van dit spel is dat je er lekker lang mee bezig kunt zijn.

5. Uitgebreid koken

Na een lange dag school of werk kan ‘s avonds koken soms best een uitdaging zijn. Eén van de JongPIT’ers gaf dan ook aan nu meer energie te hebben om uitgebreid te koken omdat ze minder energie kwijt is aan andere dingen. Ze maakt dan vaak ook al een voorraadje om in te vriezen, super handig! Op deze manier heb je altijd wat te eten op dagen dat je minder energie hebt.

Koken een fijne dagbesteding zijn als je voornamelijk thuis zit; ga op zoek naar recepten, kijk welke ingrediënten je nodig hebt en ga lekker uitgebreid koken. 

6. Dinnerdates

Als je dan tóch zo lekker aan het kokkerellen bent, kun je er meteen een gezellige dinnerdate van maken met vrienden. Bijvoorbeeld via Skype! Na het koken kun je dan videobellen met vrienden die ook gekookt hebben om vervolgens samen te eten. Ook dit is misschien niet zoals het ‘echt’ is, maar toch kan dit heel vermakelijk zijn. Je hebt toch wat aanspraak en gezelligheid om je heen.

Zelf hebben we dit bij JongPIT ook gedaan met het Kerstontbijt, een ander doet dit met vrienden en weer een ander doet dit met zijn opa. Zeker een aanrader!

7. Een challenge of cursus volgen

De coronacrisis lijkt tegelijkertijd dé tijd om nieuwe dingen uit te proberen. Een van de JongPIT’ers volg nu bijvoorbeeld een gebaren challenge en zelf ben ik gestart met een thuiscursus Life Coaching van LOI. Er zijn allerlei cursussen of challenges online te volgen. Altijd leuk om te doen en het is nooit verkeerd om wat nieuwe informatie op te doen!

8. Sport en beweging

Wat ook veel wordt gemist is sport en beweging. Wandelen en fietsen buiten is natuurlijk nog mogelijk, maar niet voor iedereen een optie of favoriet. Thuis sporten vergt misschien wat extra motivatie maar vaak zijn er wel opties. Er zijn online bijvoorbeeld heel veel yoga video’s te vinden en er zijn video’s en apps voor work-outs.

Je kunt wat sportattributen in huis halen maar veel dingen kun je ook oplossen met objecten die je al in huis hebt. In plaats van dumbells kun je bijvoorbeeld flesjes water gebruiken.

Juist bewegen blijft heel erg belangrijk, probeer dit dus ook zeker in deze tijd ook te doen. Door te bewegen heb je een uitlaatklep, kun je alles even loslaten en het geeft energie. Daarbij helpt dit je dus om het gelukshormoon aan te maken waardoor je een lekker gevoel krijgt.

Lees ook: Sporten met een chronische aandoening: Zo pak je het aan >>

9. Autoritjes maken

Ik hoor om me heen meerdere mensen die af en toe gewoon de auto pakken en even rond gaan rijden om toch even uit huis te kunnen zijn. Misschien kun je gezellig samen met een vriend(in) even een rondje rijden, of vind je het lekker om alleen je hoofd leeg te maken in de auto. Het is zo simpel maar kan zo prettig zijn!

10. Spellen spelen

Volgens mij zijn er nog nooit zo veel puzzels gemaakt dan in de afgelopen maanden. Het is een leuke bezigheid, je bent er lange tijd mee bezig en het geeft een voldaan gevoel als ‘ie klaar is. Heb jij nog puzzels op zolder staan? Haal ze eens tevoorschijn! Of struin marktplaats af naar leuke puzzels.

Ook escape rooms voor thuis zijn populair. Er zijn verschillende escape room spellen die je kunt aanschaffen. Een leuke bezigheid waar je naar uit kunt kijken. Daarbij is dit ook zo’n spel waarbij je lekker de tijd kunt verliezen en gefocust bent op het spel. Je gedachten even verzetten kan oh zo fijn zijn!

In de blog sociaal contact in tijden van corona: 5 Fijne en praktische tips staan ook hele leuke spellen die je digitaal met vrienden kunt spelen!

Chronische aandoening, corona & quarantaine: heb jij nog tips?

Dit zijn onze 10 tips, hopelijk zit er wat tussen wat jou kan helpen om de dag goed door te komen. Heb jij nog tips die niet in deze lijst staan? Laat het zeker even weten in een reactie onder dit bericht. Ik denk dat we allemaal wel wat tips kunnen gebruiken om de dag door te komen, schroom dus niet om jouw tip achter te laten!

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter.

Hulp nodig? Stuur ons een appje of mailtje, of bericht op ons Facebook:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Kom in contact met jongeren zoals jij!

Wil jij graag in contact komen met lotgenoten zodat je ervaringen kunt uitwisselen, tips kunt delen en herkenbare verhalen kunt lezen en dat allemaal in een groep met jongeren die jou écht begrijpen? Meld je aan voor de JongPIT Community op Facebook!
Scroll naar top Skip to content